Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony-dlatego jeśli nie zgadzasz się - opuść stronę !
Gimnazjum nr 5
tel. 13-43-656-07

Dnia 11 maja klasy trzecie razem z p. Mariolą Przetacznik, p. Magdaleną Jasłowską, p. Magdaleną Machnik oraz p. Natalią Gałowicz – Ginter udały się na wycieczkę do Oświęcimia.

Wyjazd spod szkoły został zaplanowany na godz. 5:00. Chociaż nie wszyscy byli wyspani, to z niecierpliwością czekaliśmy na początek naszej wyprawy. Tuż po godzinie 8 wysiedliśmy z autokarów i wraz z przewodnikiem ruszyliśmy zdobywać dziedziniec Wawelu. Spod zamku poszliśmy na Rynek. Następnym punktem naszej wycieczki była Galeria Krakowska, gdzie mogliśmy spokojnie coś zjeść przed następnym etapem podróży. Przed godz. 12:00, z powrotem wsiedliśmy do autokarów
i pojechaliśmy w kierunku miasta Oświęcim. Tam naszym celem było zobaczenie byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz – Birkenau.
Zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. O godz. 13:45, gdy każdy otrzymał zestaw słuchawkowy, rozpoczęliśmy nasze zwiedzanie Auschwitz I. Nim się spostrzegliśmy, już patrzyliśmy na słynną bramę wejściową z napisem „Arbeit macht frei” („Praca czyni wolnym”). Następnie panie przewodniczki pokazały nam miejsce, gdzie grała orkiestra obozowa. Później weszliśmy do bloku 6, który został przekształcony na potrzeby wystawy o tematyce dotyczącej rejestracji i egzystencji więźniów obozowych. Zobaczyliśmy tam m.in. typowe ubrania więźniów, zdjęcia ludzi dotkniętych głodem, codzienne pożywienie, zdjęcia dorosłych i młodzieży tam przebywającej. Dalej przeszliśmy do bloku 11, który został zachowany w niezmienionym stanie, gdzie zobaczyliśmy, w jakich warunkach żyli więźniowie. Zeszliśmy też do podziemi, w których znajdowały się karne cele. Wyszliśmy też na dziedziniec przylegający do tego bloku. Rozstrzeliwano tam lub wieszano za nadgarstki więźniów, którzy szybko w ten sposób umierali. Kolejnym punktem zwiedzania była wystawa dotycząca tematyki Holokaustu (Szoa), która mieści się w bloku 27. Wchodząc do środka, można było odczuć niesamowite współczucie dla Żydów, gdyż słyszeliśmy dźwięki modlitwy towarzyszące obrazom i filmom wyświetlanym na ścianach. Było to życie Żydów przed rozpoczęciem II wojny światowej. W środku była umieszczona także Księga Imion Żydów z obozu oraz hasła propagandy niemieckiej. Zobaczyliśmy blok 5 ze zgromadzonym tam mieniem ofiar. Wyszliśmy też poza teren obozu, żeby od środka zobaczyć krematorium…
Następnie przejechaliśmy do Auschwitz II – Birkenau, gdzie usłyszeliśmy powód jego założenia. Widzieliśmy wagon, którym przewożono więźniów, zapoznaliśmy się z warunkami takiego transportu oraz usłyszeliśmy o selekcjach. Potem patrzyliśmy na tablice pamiątkowe we wszystkich językach narodów, które tam zginęły. Ujrzeliśmy ruiny komory gazowej i krematorium. Przedostatnim punktem programu był barak dziecięcy w obozie kobiecym, gdzie przebywały małe dzieci. Na sam koniec oglądnęliśmy film o wyzwoleniu obozu Auschwitz. Cały pobyt na terenie muzeum wywarł na nas ogromne wrażenie, czuliśmy obecność wszystkich tych, którzy tam cierpieli i stracili swoje życie. Mieliśmy w sobie wiele smutku i zadumy.
W drodze powrotnej byliśmy lekko przygnębieni, ale jakoś odzyskaliśmy dobre humory
i w radosnym nastroju wróciliśmy do Krosna w godzinach wieczornych. Mam nadzieję, że wszyscy zapamiętają wizytę w Auschwitz i nie zapomną o ogromnej tragedii, która się tam rozegrała.